Pagini

joi, 7 aprilie 2011

Reportajul de sâmbăta asta care vine: preţul carburanţilor la pompă

Ce dracu' faceţi cu Libia aia, mă băieţi? Azi, la toate staţiile, motorina costa 147,9 cenţi. Şi bicicleta mi'au furat'o din rastelul de biciclete al gării Nippes. Acum aproape un an.


Alertaţi, reporterii ziarului nostru, mereu în slujba adevărului şi al stăpânului nostru, cititorul cumpărător, au pornit simultan pe mai multe piste, derulând o anchetă menită a afla ce se întâmplă, de fapt, cu preţul petrolului

Prin peretele de sticlă al biroului aflat la cel de'al 137-lea etaj al celei mai înalte clădiri din lume se vede până hăt departe, până unde orizontul dispare în nori de praf; undeva, către nord-vest, o mică tornadă, inofensivă, îşi fâţâie trena, la fel ca domnul în jellabiya, uşor surprins că reporterului îi este imposibil să-l înţeleagă.
"Niciodat noi nu ridicat breţ bedrol. Noi vândut breţ sondă. Conducte cumpărat de la arab altu bobor şi bus bedrol şi dus la America şi Avropa".
Şi, atunci, toată bunăstarea acestui mic stat aflat din inima deşertului dar care a preferat să nu îi fie pronunţat numele?
"La noi bobor osbitalier. La noi dat mâncare şi ceai la străin şi ţinut să doarme în casa la noi. Noi aşa făcut avere. Nu cumbărat mâncare.dar mâncat şi dormit la străin. Oaspet, mă'nţelegi? Uşor nu este să dormi la batul la altul şi nu ai la batul tău. Dar efort făcut, uite ce construit."

Investigaţia noastră a continuat în cea mai mare rafinărie a Europei, la Rotterdam. Directorul de comunicare a acceptat să stea de vorbă cu reporterii noştri într'o cafenea din zona portului. "Preţul peterolului, la ieşirea pe poarta noastră, este acelaşi ca la sondă. Nici nu ne recuperăm banii pe care îi investim în aditivi. Şi credeţi că e puţin lucru să bagi aur, diamante şi cesiu în benzină? E strigător la cer ce se întâmplă".

Am cerut explicaţii de la părintele lanţului de staţii Rompetrol. Amabil, omul de afaceri Dinu Patriciu ne-a răspuns: „Aşa este, tata a fost petrolist. Primul milion de dolari l-am obţinut din proiectare de arhitectură şi dezvoltare imobiliară. Preţul ţiţeiului şi-a reluat creşterea întreruptă de criză şi probabil va ajunge la acelaşi nivel de dinainte de criză. Statul trebuie să micşoreze accizele şi TVA-ul”.

Am întrebat, apoi, ministerul Economiei. În ultimele 30 de zile nu am primit nici un răspuns şi de câte ori am solicitat o întrevedere ni s-a răspuns că persoana abilitată se află într-o şedinţă.

Abia la final, când am încercat să aflăm ce spun angajaţii staţiilor de alimentare, am descoperit unde se ascunde cauza preţului pe care îl plătim la pompă. "Ia mai lăsaţi'mă cu chestii d'astea. De aşa ceva ne arde nouă? Aici lucrăm cu bani, uitaţi, stă lumea la coadă! Haide, zău aşa! Pe mine mă întrebaţi? Eu sunt doar un casier cu 15 milioane pe lună!"

Surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul ne-au confirmat bănuielile cu care, de fapt, porniserăm în demersul nostru jurnalistic: incapabili să trăiască în austeritate cu o leafă de cel mult 15 milioane pe lună, oamenii din staţiile de benzină se dedau la un jaf naţional, falsificând acte contabile şi mărind preţul combustibilului fără ca instanţele abilitate să poată desluşi iţele acestei mafii cu acoperire naţională! Sesizăm pe această cale ONU, Comisia Europeană, DNA, ANI, OPC, PSD, PD-L, SNCFR, AJVPS şi Festivalul de la Mangalia.

PS: Reporterii noştri, plecaţi pe mai multe piste, au revenit, târziu, înainte de finalul investigaţiei, pe mai multe cărări.

Un comentariu: