Pagini

miercuri, 18 ianuarie 2012

Maşina de ştiri: martor la execuţia lui Hausvater

Am încercat aseară să ajung, iarăşi, în Piaţa Universităţii via televiziunile de ştiri. N'am înţeles prea multe.


Era, pe Realitatea, o reporteriţă înghesuită (la propriu), vorbind despre venirea studenţilor care, în cele câteva minute de live, aveau, conform relatării reporteriţei, să umple piaţa. Aceasta, însă, în vreme ce repoteriţa înghesuită respira greu printre pensionari şi figuri pe care nu m'aş grăbi să le cataloghez în vreun fel dar care nu reuşeau să-şi articuleze în vreun fel motivaţiile participării la protest.

Studenţii erau acolo. Dar un student în faţa microfonului poate genera întorsături deloc favorabile moderatoprilor. Aşa că pe ecranele televiziunilor de ştiri nu pătrundeau mesajele de genul "PD-L = USL =  Aceeaşi mizerie". Şi, ca să fie şi mai limpede, pe Antena 3, Mugur Ciuvică, primul deţinut politic din România post-revoluţionară, susţinea, sus şi tare, că pancarta aceasta este un caz unic într-o mare de anti-băsescisme.

Da, au fost difuzate imaginile cu Ludovic Orban alungat de protestatari. Dar ceva îmi spune că fie gestul a fost calculat, fie transmisia în sine a fost o încercare de a accentua că, vezi bine, manifestanţii nu lasă politicul să le confişte cauzele.

Câteva minute mai târziu, Antena 3 a speculat momentul Nabucco de la Opera din Cluj. Vestea bună, vorba Ruxei, este că, astfel, intră şi operă în jurnalele de regulă puternic puternic tabloidizate. Cum, altfel, ar mai asculta cineva Corul Robilor (integral, mulţumesc Antena 3!) la o televiziune de ştiri?

Vestea proastă este că, după ce l-au invitat în studioul de la Cluj pe regizorul Alexander Hausvater, cel care a montat opera, câţiva dintre oamenii aflaţi în platoul Antenei 3 l'au executat într'un exerciţiu media (căci jurnalism nu îi pot spune) cum nu ştiu dacă am mai văzut (bine, nici nu mai sunt, de ani buni, un consumator constant de talk-show-uri).

Hausvater încerca să explice, în intervenţia sa, că este un mesaj, acolo, în Corul Robilor, și că nu doar acum, odată cu ieşirea românilor în stradă, se ridică tricolorul şi se bisează, la finalul reprezentaţiei, cu ceea ce, de bună seamă, este una dintre cele mai cunoscute secvenţe din repertoriul clasic. A fost, preciza regizorul, o decizie a interpreţilor: de a îşi încheia, în acest fel, fiecare reprezentaţie. A mai încercat Hausvater să le vorbească despre arta care trebuie să'i determine pe oameni să caute şi aleagă ce e frumos și ce îi leagă.

Ce frumos? Ce să ne lege? Lumile sunt două, prăpastia Din păcate, cuvintele lui Hausvater par a fi stricat un scenariu. În fapt, concret, l'a înfuriat rău de tot pe Mugur Ciuvică, autorul primului Armaghedon anti-Năstase urlând de'a dreptul peste Hausvater. Nu am reţinut ce spunea, pentru că'mi sărise ţandăra şi nu mă mai auzeam decât pe mine repetându'mi, în gând, "incredibil! incredibil!".Cât despre Hausvater, pur şi simplu i'au tăiat microfonul. L'au lăsat să vorbească în gol , într'un colţ de ecran, peste el băgându'se Adrian Ursu cu un mesaj aproape transparent: „Ne deranjezi, băi, artistule care ești tu!”.


Câteva minute mai târziu, după ce duplexul cu Hausvater se va fi încheiat, a intrat în direct Bacalbașa, doctorul de la Galaţi, care, fără vreo legătură cu ce avea de transmis, a ţinut să puncteze că este "mai român decât domnul Hausvater, cred”.

PS: de partea cealaltă, Evenimentul Zilei a reuşit, zilele acestea, cu maniera ordinară de a face naşte pui vii în beneficiul propagandei băsesciene, să îşi ridice adversarul (pe Dan Voiculescu) pe un soclu rezervat în conştiinţa publică lui Ion Raţiu; bătrânul lord era, în 1990, linşat mediatic pentru că, ţineţi minte, distribuia droguri adversarilor regimului şi tipărea bani falşi; Felix a instigat, conform Evenimentului Zilei, la violenţe, în aceeaşi Piaţă a Universităţii. Aferim!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu